Ibland kan det minsta målet vara den allra STÖRSTA utmaningen att få till!

 

Fikatrenden är starkt inbiten hos oss svenskar – liksom klassiker som fredagsmys & lördagsgodis. Och med all rätt; det är mysigt, socialt & något att längta till 🙂

 

..men det kan också bli något av en utmaning för den som samtidigt vill hålla sig  på den hälsosamma banan.

 

Även mellanmål har blivit en inbiten trend och fler inser att de behöver fylla på med mer långvarig energi under dagen – eller efter träningspasset.

 

Men att ”få till” ytterligare måltider under dagen kan för många vara en riktig utmaning – det ska planeras, tillredas, gå att ta med, vara gott, mättande, kanske kräva kylskåp osv.

min story då?

Jag har gått på dieter i mer än halva mitt liv, med start från ca  12-13 års ålder, den ena metoden efter den andra, äta, inte äta, strikt på veckan, frossa på helgen. Enbart kaffe ansåg jag vara ett kanonbra mellanmål – kalorisnålt & uppiggande, trots det alltid trött, slö & på dåligt humör

..och ständigt dessa ”några kilo för mycket”.

Träning var ett nödvändigt ont & konditionsträning var det enda rätta, antingen för att bränna kalorier, eller för att få ”råd” att äta fler kalorier.

Och såhär såg det ut i åratal! 

Numera har jag en bra balans & svaret för mig har varit planering, kunskap, följa planen, skippa ursäkterna, lite mer planering, pepp & stöttning, och så lite mer följa planen.

Mina personliga Akilles-hälar är helgsnackset! – och jag tror att många sitter i samma båt.

Därför är målet med ToppaKoppen.se att inspirera, motivera & tipsa, med ett litet extra fokus på snabbt, enkelt, fikabord & tv-snacks.

Jag skriver även på Ekonomiskare.se – för tips & inspiration kring en medvetnare ekonomi!