Att av någon anledning vilja dra ner på, eller helt sluta, dricka kaffe är inte alltid helt enkelt. Förutom de uppenbara effekterna av kaffe såsom den uppiggande boosten, tarmstimulansen, och att det helt enkelt smakar ljuvligt och för många dessutom är morgonens höjdpunkt – finns det också en rad upplevda nackdelar.

  • Kanske är du en av de som får ont i magen, gärna dricker några koppar för mycket, upplever illamående, hjärtklappning, huvudvärk, eller svårt att sova.
  • Kanske är du gravid eller ammar och helt enkelt behöver skära ner.
  • Kanske har du helt fått avsmak till kaffe, men skulle önska något hälsosamt substitut.

Istället för kaffe i koppen

För mig personligen så är inte det svåraste brist på koffein, uppiggande effekt, eller ökning av prestationsförmåga – det lär finnas koffeintabletter by the way – för MIG är det grejen med just kaffe – doften, smaken, den där avslappnande, och inte minst sociala känslan, med att ”ta en kaffe”.

..annars är ju tipset helt enkelt att sysselsätta sig med något annat än kaffe-pauser.

”Men om man då bara vill sitta med i gemenskapen, i kaffeklanen – men vill låta bli just själva kaffeDRYCKEN – finns det något annat till just MIN kopp?”

JAPP! Det finns det faktiskt!

(och JA – att tillåta sig godis som substitut med motiveringen ”jag ska bara bryta vanan” kommer sannolikt ge dig nya problem sen istället).

Recept på Rivigt Hemmagjort Citron- och Ingefära-te hittar du HÄR