OCH – Keep It Simple!

Ta reda på;

  1. Hur många personer är vi?
  2. Hur många ska äta hur många måltider?
  3. Matlådor eller lunch av middagen? Till hur många? -portionsberäkna.
  4. Frukt till skolan varje dag för hur många barn?
  5. Vad äter vi till frukost, mellanmål och kvällsmat?
  6. Vad äter vi till helgen? Handlar vi lösgodis på lördagskvällen eller vill vi helst undvika att ens hamna i godisaffären och därför i förväg behöver planera (och köpa hem!) något smarrigt alternativ? Kanske barnen vill baka eget?
  7. Behöver vi någon ”back-up”-rätt som går snabbt att ta fram vid oväntade matgästers entré? Eller när dagen helt enkelt inte blir som planerat och man står där trött och hungrig och (motvilligt) överväger att beställa hämtpizza.
  8. Vilken dag handlar vi?

Planera SMART

Take Action!;

  1. Planera maträtter för MINST en vecka – utgå från maträtter som du känner dig bekväm med.
  2. Planera för dubbla middagar för att täcka lunchen dagen efter, matlåda ALLA dagar alltså – sparar SÅ mycket tid och energi!
  3. Portionsberäkna.
  4. Beräkna så gott det går även vad gäller antal yoghurt, mjölk, frukter osv.
  5. Glöm inte att planera för helgen – enklast är att försöka hålla samma matstrategi (göra extra mycket middagar för att ha även till lunchen dagen efter – för alla familjemedlemmar) och ”lyxa till det” med ex. snask UTÖVER den vanliga maten. Byt inte mat mot godis bara för att dagen heter lördag.
  6. Checka gärna din vanliga kalender – planera SMART – när passar det bäst att prova en ny rätt? Vilken dag är bäst lämpad för långkok? När behöver det gå snabbt som blixten? Undgå kombon tidsbrist och kass planering.
  7. STORHANDLA.

PLANERA MERA – PLANERA SMART