Smart matplanering

sockersnåla helger

snabba mellanmål i väskan

Förbättringsprojekt S3 Hälsa – Smart matplanering, Sockersnåla helger, Snabba mellanmål i väskan – 2019 års ”Nyårslöfte”.

Projekt S3 Hälsa finns även i en mer ekonomisk tappning; Projekt S3 – Spara, Spara in på, Skänka. Den hittar du här.

Personligen så är jag skeptiskt till ”nyårslöften”, speciellt sådana som innefattar att i stort sett lägga om hela sin livsstil – hur många skaffar gymkort i januari? Hur många av dom är kvar på gymmet i mars? Grymt bra business – för gymmen! 😉

Jag tror mer på rutiner, vanor, ”sakta men säkert”, och rimlighet – året runt.

Jag tror däremot att nyårslöftet KAN bli startskottet för många positiva förändringar och förbättringar – en start till nya, bättre vanor – bara dom är rimliga.

Så istället för att sätta upp ett – (helt rimligt?) – diffust nyårslöfte som att ”komma i form”, ”bli en bättre människa” osv – tänk ”less is more”. Tänk specifikt.

Skapa ett mer jordnära, mer rimligt, nyårslöfte. Istället för att känna att du sumpade nyårslöftet redan i mars när motivationen dog ut – se tillbaka om ytterligare ett år och inse att du lyckades hela vägen!

En liten förändring, en liten förbättring – en stor chans att lyckas!

Så för mig själv och mitt 2019 års Nyårslöfte;

Smart matplanering

sockersnåla helger

snabba mellanmål i väskan

Förbättringsprojekt S3 Hälsa – Smart matplanering, Sockersnåla helger, Snabba mellanmål i väskan

Smart matplanering – Snabba maträtter

Att göra veckomatsedlar och storhandla  veckovis är för mig helt  klart ett vinnande koncept! SÅ smidigt! (Jag  är övertygad om att vi  sparar en bra slant på det dessutom = dubbelvinst). Att göra lunchlådor av  middagsmaten är också SÅ  grymt bra.

De senaste veckorna har vi lagat mycket vegetariska  måltider, det kommer vi fortsätta med helt klart. Med småbarn i  huset så blir ju inte alltid planeringen runt träningspass och  måltider exemplarisk – till min glädje upplevde jag ganska snabbt att jag kunde träna närmare inpå middagen än tidigare. Nu efter några veckor av förändrad matmeny har jag dessutom märkt att vi har kunnat sänka vår matbudget en hel del = dubbelvinst där också!

Något jag insett att vi ibland behöver är snabblagade rätter och backups på matschemat.

UTMANINGEN: Fortsätta att utforska det vegetariska köket samt att planera för snabblösningar alltså!

Sockersnåla helger

Ja, vad ska man säga. Min Akilleshäl – helgmysandet. Och kalas. Och fikastunder. Och JUL – innan julafton, julafton, mellandagarna, och nyår.. och så nyårsDAGEN såklart. Helt klart den i särklass tuffaste månaden att hålla hälsotåget rullandes.

Fruktspett med varm chokladsås

Men åter till de ”vanliga” helgerna. Vi i familjen, så även barnen (något mer skeptiskt måhända) har gemensamt bestämt att vi ska kämpa lite extra för att hitta goda – och långt mer nyttiga! – alternativ till lördagskvällarna. Lite av en ”utmaning” alltså. Storingen började genast brainstorma allt från fruktspett till egenbakad cheesecake. Med på tåget alltså (än så länge iallafall).

Barnen är ju självklart grymt glada i lördagsgodiset – så att försöka involvera dom i förändringsarbetet tror jag är en viktig pusselbit. Jag räknar dock med motstånd när lördagen närmar sig.

UTMANINGEN: Stå fast alltså!

Snabba mellanmål i väskan

Proteinbar är bra som nödlösning i väskan, på jobbet, eller i bilen.
Proteinbar funkar grymt som nödlösning i väskan, på jobbet, eller i bilen.

Jag är verkligen INTE sämst på att planera – MEN – jag är lat, lite bekväm, och ibland för mycket tidsoptimist. Jag har de senaste åren i stort sett ALLTID haft någon typ av proteinbar i väskan jag bär med mig som nödproviant – men jag har slarvat (varit lat, lite bekväm, och ibland för mycket tidsoptimist) – och ibland har de varit slut. I perioder har jag bakat egna – men det gick över snabbt 😉

VET jag att jag/vi ska vara borta länge planerar jag och packar en ”matväska” – det är de där mer oplanerade, ”vi är hemma innan middagstid” – tillfällena som fallerar FÖR ofta.

UTMANINGEN: Bättring alltså!

Nu KÖÖÖÖÖR vi!!


0 kommentarer

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *