TIPS & TRIX för hälsoutmaningen;

”Saker kommer emellan, jag får inte till det..”

 

Dilemma; Stressig morgon/lunch/mellanmål/kväll

Lifehack; Smoothie – snabbt & enkelt! Har du ingen matlust på morgonen kan en kall smoothie dessutom upplevas lättare att få i sig.

 

Dilemma; Jag vill få till mer grönsaker

Lifehack 1; Blanda ner tex spenat i den där smoothien? – fryst funkar ypperligt & blir ”aldrig” dålig.

Lifehack 2; Har du ingen smoothie att grönsakspimpa så kanske du har en köttfärssås inplanerad? – hackad selleri & riven morot är både grönt & gott att ha i!

 

Dilemma; Oplanerade saker kommer emellan som gör att jag missar måltider & det slutar med att jag återigen mumsar på en chokladkaka i bilen på vägen hem.

 

Man känner sig inte direkt som sin bästa version när man medvetet kör in på macken, går in och plockar åt sig en chokladkaka eller godispåse och samtidigt HELT ignorerar det faktum att man just gick förbi både en korg med kokta ägg och en hyllmeter med drickkvarger & proteinpuddingar – som utsvulten & sugen på precis allt skriker godishyllan ofta högst!

 

 

Lifehack; Ha ALLTID en reservlösning liggandes i väskan, i bilen, eller på jobbet. Saker händer, men se till att ligga steget före, alltid!

 

Dilemma; Jag har inte TID.

Lifehack; Planera, prioritera – och gör det enkelt!

 


”..och HUR ska jag ens börja?”


Tips på Simpel Hälsoplan:
  1.  Ät mat. Vettig sådan i rimlig mängd.
  2.  Ät mat regelbundet för att hålla jämn energi genom hela dagen. Bara kaffe räknas inte som en måltid.
  3.  Ha ett extra öga på att få i dig protein och fibrer då dessa bland annat mättar bra, samt att fibrerna hjälper till att hålla mage & tarm i trim.
  4.  Träna lagom mycket & lägg dig i TID – vila är återhämtning.
  5.  Drick mycket vatten.

 

..och på helgen?

  1. Ät mat.
  2. Hoppa inte över mat till förmån för godis och snacks till kvällen – ät dessa UTÖVER maten – mat innehåller näring och det gillar kroppen även om dagen heter lördag.

 

”Ha i åtanke att FÖR lite mat också ger PYTTELITE med ork & energi – hur tuff känner man sig då under skivstången?.. (om man ens orkat hänga på viktskivorna)”

 

Mera Planera:
  • Inte tid, ork eller möjlighet för lunchmatlagning? Gör extra middag och gör matlåda till lunchen dagen efter – sparar både energi och tid i köket.

 

..och på helgen?

  • Ät gårdagens middag, eller käka lunch på IKEA. Planera in något roligt och lägg lite extra energi på att laga en fin middag istället (om du vill såklart).

 

Inte ”tid” för planering? – planera in det – och TA dig tid till att lägga tid på dig själv & din egen hälsoframgång! 


0 kommentarer

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *