11 tips på snabba, nyttiga, & enkla mellanmålstips för både vuxna och barn!

  • Makrill i tomatsås – På knäcke, med keso, eller direkt ur burken.
Makrill i tomatsås med keso
Makrill i tomatsås med keso
  • Yoghurt – Inte fullt lika proteinrikt som kvarg/keso – däremot fylld med goda magbakterier! Servera ihop med frukt, bär, nötter, havregryn, rågfras, eller proteinpulver om du använder dig av sådant. Välj naturell för att undvika tillsatt socker.
  • Macka – Välj ett så grovt bröd som känns rimligt, hela korn, utan socker/sirap, och med ett högt fiberinnehåll. Välj gärna bröd bakat på råg framför vetemjöl – eller varför inte ta en sväng förbi bageriet och plocka upp ett äkta surdegsbröd!
  • Plocktallrik – Ost i tärningar, snackoliver, lufttorkad skinka, soltorkade tomater, grönsaker, äggbåtar osv.
  • Kvarg/keso – Som det är, ihop med frukt/bär/nötter/kryddor eller som pålägg. Proteinrikt & mättande, en liten portion räcker långt. (Att tänka på designen när barnen ska serveras är ett hett tips!)
Keso med tärnad melon, banan, hackade nötter & morotsstavar
Keso med tärnad melon, banan, hackade nötter & morotsstavar
  • Bananpannkaka – Mosa 1 banan i en skål, lägg i 2-3 ägg (en skvätt mjölk) och vispa. Krydda och stek på medelvärme. Servera som den är, med kanel, sallad, eller med ex kvarg/keso samt bär.

TIPS: För en proteinrikare, samt kalori- och fettsnålare smet, ta bort en eller ett par äggulor.

  • Torkat kött – Färdigt att ätas, kalorisnålt och proteinrikt.
  • Kokt ägg

TIPS: Mosa ägget! Vissa har svårt för konsistensen av kokt ägg, men mosat ägg är något helt annat – funkar super till både barn o vuxna som tycket kokt ägg är för ”svampigt”.

  • Grönsaksstavar med dipp på ex kvarg/kesella och kryddor.
Grönsaksstavar & dip gjord på kvarg/kesella samt kryddor
Grönsaksstavar & dip
  • Skaldjur – Fyllt med protein! Varför inte i kombination med mackan, ägget och en näve babyspenat?
  • Matrester – Ett mellanmål är ju i själv verket ett (ofta) mindre mål mellan målen. Själva måltiden i sig kan absolut se ut som din lunch eller middag! 😉

Lägg gärna till:

Frukt och/eller grönsaker – gott, nyttigt och packat med vitaminer och mineraler!

Kaffe eller te (uppTILL, inte ENDAST)

TIPS: Ha ett färdigt mellanmål (exempelvis en bar eller en nötpåse) som back-up i väskan, på jobbet, eller i bilen – för dagar som inte blir som planerat 😉


0 kommentarer

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *